Stedentrip Mannheim-Ludwigshafen

Een binnenstad zonder straatnamen is een zeldzaamheid. Toch werkt het in de Duitse stad Mannheim (ca. 450 kilometer vanaf Utrecht) met bijna 300.000 inwoners. Het centrumgebied is opgebouwd volgens een schaakbordpatroon en de huizen- en winkelblokken zijn genummerd volgens een logisch patroon dat loopt in kwadranten van A1 tot T4.

Het tweede dat opvalt in Mannheim is de dominante aanwezigheid van één kledingbedrijf, Engelhorn. Opgericht in 1890 in Mannheim heeft dit familiebedrijf bijna ‘bezit’ genomen van de binnenstad door een aantal grote warenhuizen te exploiteren op het gebied van mode en design. Engelhorn heeft inmiddels 1.200 medewerkers en bijna veertigduizend vierkante meter detailhandel in de binnenstad, verdeeld over acht warenhuizen, waaronder Sports, Tommy Hilfiger en Trendhouse. De totale omzet van het concern ligt rond 150.000 miljoen euro. De website van het bedrijf spreekt boekdelen.

Mannheim is nog niet klaar met de opbouw van haar binnenstad. In kwadrant Q6 en Q7 komt naast woningen en kantoren nog eens 27.000 vierkante meter aan detailhandel en horeca. De ambities wijzen in de richting van een nieuwe A1-locatie voor het centrum. Het project zal in 2016 afgerond zijn en wordt gerealiseerd Diringer en Scheidel, een eveneens in Mannheim opgericht familiebouwbedrijf. De webcams van www.q6q7.de stellen ons in staat om de bouw op de voet te volgen.

Een bezoek aan Mannheim is niet compleet zonder de Rijn over te steken naar ‘zusterstad’ Ludwigshafen dat er tegenover ligt maar wel in een ander Bundesland (Rijnland Palts). Ludwigshafen staat bekend om de chemie-industrie van BASF, dat dertig procent van het grondoppervlak van de gemeente beslaat. De stad heeft in Duitsland het imago van een lelijke saaie industriestad, zoals dat industriesteden wel vaker overkomt. Er wonen ruim 160.000 inwoners in Ludwigshafen (totale regio 2,4 miljoen inwoners). De binnenstad van Ludwigshafen maakt letterlijk een verloren indruk. De hoofdwinkelstraat, Bismarckstraat wordt geplaagd door leegstand in een mate zoals je die zelden ziet op een A1-locatie. Grote warenhuizen staan al jaren leeg evenals kleinere winkelunits. De bouw is vaak naoorlogs en architectonisch zullen hier geen schoonheidsprijzen worden uitgereikt.

De stad Ludwigshafen heeft er voor gekozen haar koopcentrum te verleggen van de Bismarckstrasse naar de oevers van de Rijn. Daar is in 2010 een nieuwe en eigentijdse shoppingmall Rheingallerie geopend. De Rheingallerie telt ca 30.000 vierkante meter, verdeeld over 130 winkels. Zelfs een Hema hoort tot daar tot het aanbod. Tijdens mijn bezoek was het er vol en de stad zal ernstig moeten gaan nadenken over het herpositioneren haar oude binnenstad.
rheingalerie-ludwigshafen.de

Een bezoek aan beide steden is vanuit het vakgebied retail en centrummanagement zeer de moeite waard. Het net geopende Speicher7-hotel in een pakhuis aan de Rijnoever, is een bijzondere uitvalsbasis voor de trip. Een actieve lokale ondernemer uit Mannheim heeft het aangedurfd om op een desolaat haventerrein een bijzondere hotelervaring te creëren waar het accent ligt op design, wellness en coolness. Zijn werk in Mannheim is beloond met een European Hotel Design Award.

http://www.speicher7.com. Het is maar een tip.

Wil je dit artikel delen? Dat kan!