Design Budgethotels rukken op

Voor een redelijke prijs in een designhotel slapen is de nieuwe trend. Het afgelopen jaar heb ik dat mogen ervaren in Citizen M in Amsterdam en Motel One in Kassel (Dui). Budgethotels zijn traditioneel te vinden op bedrijventerreinen en kantoorlocaties langs belangrijke verkeersaders. Ze lijken nu echter steeds vaker binnensteden op te zoeken waar zakenlui en toeristen elkaar afwisselen en dan in een net jasje. De verwachting is dat budgethotels de komende jaren met 30 tot 40 procent zullen groeien volgens Duits Consultancy Bureau PKF uit München.

Motel One is een Duitse hotelketen die goede service en topdesign wil aanbieden voor relatief weinig geld(“Viel design fur wenig geld”) . Kamerprijzen liggen vaak tussen 60 en 80 euro. Men biedt geen vergader- of sportfaciliteiten en de lobby is tevens de ontbijtruimte. De hotels hebben alle een consequente turquoise kleurstelling, van logo tot meubilair. Voor eind van 2014 wil men 56 hotels in bedrijf hebben, waaronder nieuwe vestgingen in Amsterdam (Zuidas), Brussel, Londen en Wenen. In het thuisland en Oostenrijk telt de keten nu 46 hotels met ruim 10.000 kamers. Voor 2015 staat de Tsjechische hoofdstad Praag op de lijst van aan te sluiten steden.

Ook Marriot is begonnen aan de ontwikkeling van designbudgethotels onder de naam Moxy. Milaan en Munchen zullen de eerste steden zijn waar een Moxyhotel wordt geopend. Er staan 150 nieuwe hotelvestigingen gepland van deze keten tussen nu en tien jaar. Tarieven liggen hier eveneens tussen de 60 en 80 euro. Meubelgigant Ikea is betrokken bij de modulaire opbouw van de kamers binnen deze keten. Ook hier worden lobby en eetruimten gecombineerd. Naast service speelt ook efficiency een rol in de opzet van het hotelconcept.

Citizen M als van oorsprong Nederlandse hotelketen beweegt zich op dezelfde markt van ‘mobile citizens’. De designkamers van 14 m2 zijn modulair opgebouwd en voorzien van allerhande technologische gemakken. De lobby is een menging van hostelsfeer en hotelservice, samengebracht in een gemoedelijke woonkamer. Een hotelbalie ontbreekt. Er is wel een informeel checkpoint waar je wordt ontvangen en doorgeleid naar een kamer van 7 meter diep en twee meter breed.

Jonge doelgroepen, de zogenaamde millennials tussen 20 en 35 jaar, die meer waarde hechten aan een dynamische stedelijke omgeving in plaats van een overgeoutilleerde hotelkamer kunnen hier terecht. Dit geldt echter ook steeds vaker voor de zakenwereld. Meer kwaliteit voor minder geld is het devies van de huidige reizende consument. De grote(re) steden met toeristisch potentieel zijn hierin de winnaars. Zij hebben de primeurs en daar ligt wat mij betreft het grotere verhaal hierachter.

Recent vertelde een hotelmedewerker van NH in Naarden mij dat het interieur gedateerd was omdat men de hotelmarkt en klanten naar Amsterdam ziet vertrekken. Waarom nog investeren in Naarden dat op ca. 20 kilometer van Amsterdam ligt? Grotere steden winnen de slag op dit moment. Niet alleen op het hotelgebied, maar ook op het gebied van retail en leisure. Mensen, contactmogelijkheden, ideeën en activiteiten concentreren zich steeds meer rond de grootstedelijke gebieden. Deze trend is zichtbaar in Nederland, maar ook daarbuiten.

“Er gebeurt steeds meer op steeds minder plaatsen.”, sprak een economische ambtenaar van de gemeente Eindhoven. Ik vrees dat hij gelijk gaat krijgen. Gemeenten in de schaduw van grotere steden doen er goed aan hun retail-, horeca- en leisurebeleid tegen deze achtergrond nog eens goed onder de loep te nemen.

Wil je dit artikel delen? Dat kan!